rozemarijnstegeman.reismee.nl

22 November 2012

Helloee,

Weer even een verhaaltje uit het verre Spanje. (:

Madrid begint al aardig in de kerststemming te komen, er hangen overal versieringen, op het grote plein in het centrum zijn ze al dagen bezig iets op te bouwen waarvan ik nog niet zeker weet wat het voor gaat stellen en ik heb vandaag de eerste kerstmarkt al gezien! (Alle kraampjes waren nog dicht, maar toch, hij was er al wel!) Wat nu opeens ook opduikt: kraampjes waarin ze gepofte kastanjes verkopen! Heb ze nog niet geprobeerd, maar het hoort wel echt bij het winterse sfeertje vind ik. (: De eerste sneeuw is trouwens ook al gevallen, in de bergen rond Madrid!
Sinterklaas slaan we hier niet over, want Diego gelooft er nog in. We kijken elke dag samen het Sinterklaasjournaal en hij maakt zich toch wel een beetje zorgen over Sinterklaas’ geld, dat die domme Pieten rondgestrooid hebben… De eerste pepernoten hebben we ook al gebakken, want die kun je hier natuurlijk niet kopen. Ik mis vooral de chocoladekruidnoten heel erg!

Ik heb trouwens mijn examen van Spaans gehaald! Ik ben nu dus bezig met niveau 3, dat is op Europees niveau B1. Het wordt steeds lastiger, maar is nog te volgen allemaal. De Argentijnse jongen met wie ik afsprak om het spreken te oefenen kan niet zo vaak meer, dus ik ga kijken of ik in contact kan komen met iemand anders die doordeweeks kan.

Met Adriana’s Engels gaat het een stuk beter, ze heeft haar eerste voldoendes gehaald! Eerst een 6 (waar ik natuurlijk al heel trots op was), en een paar dagen daarna kwam ze opeens thuis met een 8 en een 10. Volgens mij was die 10 voor een tekst waarvan ze heel handig had gevraagd of ik hem even wilde typen (“want jij typt zo snel”), dus had ik alle fouten eruit gehaald. Maargoed, het gaat dus goed! Diego kwam met een veel minder rapport thuis, de leraren op school zijn niet blij met zijn werkhouding en vinden dat hij te veel de clown uithangt. Ik merk ook dat hij veel minder zijn best doet met huiswerk dan aan het begin van het jaar, hopen dat dat snel verandert! Verder zei hij laatst wel iets heel liefs: we deden een spelletje waarbij de ander steeds tussen twee dingen moest kiezen. Hij vroeg mij: “Je eigen familie of ons?” Waarop ik zei: “Ja, daar kan ik toch niet tussen kiezen, dat is hetzelfde als ik jou vraag: de vorige au pair of ik?” En toen zei hij: “Ja maar dat is heel makkelijk, dat ben jij!” Superlief! En Adriana zei gisteren dat ze me echt als haar grote zus ziet. Ik zie haar ook als mijn kleine zusje, best leuk dus. (: De hostouders hebben me trouwens gevraagd of ik tot eind juni wil blijven (eerst was het nog onduidelijk of het begin of eind juni zou zijn), tot het schooljaar is afgelopen. Het ziet er dus naar uit dat ik hier echt tien maanden zal zijn! Een aantal andere meiden die ik hier heb leren kennen, stoppen na Kerst als au pair. Ze vinden het toch niet zo leuk en gaan terug naar huis, of zoeken hier een baan en een appartement. Ergens snap ik ze wel, eerlijk gezegd vind ik het hele au pair gebeuren ook niet zo avontuurlijk als ik gedacht had, maar ik vind het nog steeds een hele leuke manier om voor zo’n lange tijd in het buitenland te kunnen zijn. Volgens mij heb ik ook echt geluk gehad met m’n hostfamilie!

Adriana is trouwens echt een typisch meisje van dertien, afgelopen vrijdag ging ze naar de nieuwe Twilight film (waarin ze Edward hebben omgedoopt tot Eduardo haha) en was ze de avond van tevoren al aan het plannen wat ze aan zou doen. Op haar school hebben ze uniformen, maar ze wilde natuurlijk niet in haar vrije tijd in haar geruite rokje gezien worden, dus nam ze een extra outfit mee. We hebben er samen een half uur over gedaan om wat leuks bij elkaar te zoeken, en toen ze een paar dingen van mij had geleend, was ze uiteindelijk toch wel tevreden haha.

Afgelopen weekend was ook leuk trouwens! Op zaterdag ben ik met de complete familie (het gezin en alle opa’s en oma’s) naar een Perzisch restaurant geweest om te lunchen, was heel lekker! Daarna snel naar het centrum voor een concert van Jason Mraz (en nog een paar andere Spaanse artiesten die ik niet kende, maar van wie mijn hostouders wel spontaan de hits begonnen te zingen toen ik hun namen noemde). Was heel erg leuk! Echt een goede balans tussen akoestische nummers en uptempo, en hij heeft gewoon een heel erg goede stem live. (: De dag daarna ben ik naar het Prado museum geweest met Nina en Iohane (een Franse au pair) in de paar uur dat het gratis was (en het dus ook heel druk was!) waar ik schilderijen van Rembrandt (een beetje vaderlandsliefde mag wel toch?), Goya en Rubens heb gezien. Was leuk, denk dat ik nog wel een keertje terug ga want het is zo bizar groot daar!

Maandag had ik met Jasmijn het plan om naar El Escorial te gaan, een koninklijk mausoleum, kasteel en klooster in één. Helaas kwamen we er na een uur in de bus achter dat het op maandag gesloten was… Beetje jammer, later nog maar een keer een poging wagen want van buiten zag het al heel mooi uit haha.

Oh en ik weet niet hoeveel jullie er in Nederland van mee gekregen hebben, maar vorige week woensdag (de 14e) was er hier een enorme staking. Het halve land lag plat, er reed bijna geen openbaar vervoer, winkels waren dicht en mijn leraar staakte ook, dus ik had geen school. In het centrum (waar ik uiteindelijk toch gekomen ben) was er bizar veel politie en ME, ze vroegen echt waar je heen wilde als je bepaalde straten in wilde. Marcel, de hostvader, vertelde dat er ook een soort bendes zijn van de vakbonden, die winkeliers die hun winkels toch opendoen net zolang intimideren en bedreigen tot ze hun winkel weer sluiten. Echt heel apart!

Maargoed, het is alweer een heel verhaal geworden (sorry!) dus ik ga snel stoppen. Eet een paar chocoladekruidnoten voor me en tot snel!

Heel veel liefs, Rozemarijn

Reacties

Reacties

Henk

Ik ben heel benieuwd naar de kerstsfeer als we straks met Kerst bij jou zijn. Het wordt vast heel gezellig!

Inez

Heey, rozemarijn!!
Ik vind het echt heel jammer dat je niet bij het familieweekend kan zijn...
Ik ben trouwens gisteren ook naar de nieuwe twilightfilm geweest!!
Xxxx.inez

Rozemarijn

@Papa: Ja, ik ook! Wordt vast leuk (:
@Inez: Heee! Ja ik vind het ook heel jammer... Maar we kunnen wel skypen! Heb al met m'n moeder afgesproken dat ik zaterdagavond achter de computer ga zitten, dus dan kunnen we even bijpraten! Adriana vond de film heel vet, en jij?
Liefs!

Inez

Jaaa, dat zou echt leuk zijn, om fftjes bij te kletsen enzo. Ik vond de film ook echt helemaal geweldig. Ik ging samen met een vriendin, en we zaten zo'n beetje op elkaars schoot :)
Xxxx

Sanne

Ah Roosje,

Zo leuk geschreven allemaal! Ik lees het echt met jouw stem en giegeltje in mijn hoofd en dan besef ik dat ik je best wel mis! Adriana en Diego klinken als schatjes!

Heeel veel plezier daar nog!
Liefs!

Rozemarijn

@Inez: Haha ja, bij Adriana zat de hele zaal ook al vol met meiden die begonnen te gillen zodra Edward of Jacob in beeld kwam. Oh en een verdwaalde opa en oma, geen idee wat die daar deden haha. Maar dan "zie" ik je morgen, leuk!

@Sanne: Ahh thanks (: Ik mis jou ook echt wel hoor! En elke keer als ik hier iets met een snor erop tegenkomen in een winkel, moet ik ook meteen aan jou denken. Wordt een dikke party als jij, Anouk en ik allemaal weer terug zijn in juni! xxxx

Marlies van Driel

Hoi Roos,

Tot nu toe hoorde ik via Anouk af en toe hoe het met je gaat, maar nu ook zij de stoute (reis)schoenen heeft aangetrokken, kan dat niet meer zo makkelijk. Dus nu ga ik me zo meteen aanmelden voor je signaaltjes via de email. Wat een heel ander leven heb jij nu! Echt leuk om dat allemaal te kunnen lezen. Deze ervaring gaat de rest van je leven toch wel een beetje anders inkleuren, denk ik. Als je zo'n jaar zelf alles hebt gedaan en uitgedokterd, ups en downs hebt doorleefd ver weg van alle vrienden en familie in NL, zul je behoorlijk stevig in je schoenen staan (al vond ik je altijd al een evenwichtige meid). Hoe mooi zal het zijn als Anouk en jij elkaar straks weer zullen zien, allebei met een brok reiservaring! Volgende week komt Elze naar je toe, geloof ik, ook iets om naar uit te kijken!
Geniet van alles en heel veel groeten,

Marlies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active