rozemarijnstegeman.reismee.nl

De eerste maand zit erop!

Helloeee allemaal!

Pff, eindelijk is het weer een beetje beter weer hier. Afgelopen week heeft het tot zondag bijna non-stop geregend, in het kleine stukje dat ik moet lopen naar de bushalte was ik compleet doorweekt! (Uhu, paraplu vergeten ja. L)

Afgelopen vrijdag heb ik toch de regen getrotseerd en ben voor de verjaardag van een meisje uit m’n klas naar Kapital, een van de grootste en bekendste clubs van Madrid geweest.


De entree bleek alleen 18 euro te zijn en dan kreeg je binnen maar een drankje, dus dat vonden we een beetje duur. Gelukkig kwamen we een paar superaardige Spaanse jongens tegen die wel een oplossing hadden: we gingen gewoon in de rij staan voor mensen die ‘op de lijst’ stonden, kozen een veelvoorkomende Spaanse naam uit (Carlos) en zij zouden aan de portier uitleggen dat wij op de lijst van ‘Carlos’ stonden. Ik had het echt niet verwacht, maar het werkte! Gratis en voor niks mochten we naar binnen (:

Daar bleek dat het echt huge was: 7 verdiepingen met overal bars, loungebanken en dansvloeren. Heel vet! De drankjes waren bizar duur, 7 euro voor een biertje en 12 euro voor een cocktail, maar de sfeer was heel leuk en ze draaiden goede muziek. Zeker een geslaagde avond dus! (Aan het einde hebben we ons Spaans nog geoefend toen we moesten uitleggen dat een meisje haar garderobekaartje was verloren, maar dat is allemaal goedgekomen.)

Zaterdag ben ik met Adriana gaan shoppen in La Vaguada, een enorm shopping centre vlak bij ons in de buurt. Er stond een machine waar je de naam van de winkel die je wilde bezoeken kon intypen, en dan kon je op het scherm de snelste route ernaartoe zien. Dat was ook wel nodig hoor, er waren zo bizar veel winkels!

Het was heel gezellig, het voelt echt alsof Adriana m’n vriendinnetje aan het worden is (:

Zondag was het eindelijk weer lekker weer, dus ben ik met vijf andere Nederlandse au pairs gaan picknicken in Parque del Oeste (spreek uit Oweste), was heel gezellig!

Zo grappig om te horen hoe anders elke familie is en dat kinderen je echt behoorlijk uit kunnen proberen! Gelukkig valt dat bij mij heel erg mee, natuurlijk hebben ze soms ergens geen zin in om te doen, maar het is nooit heel moeilijk om ze dan toch nog over te halen.

Daarna zijn we nog even de H&M ingedoken (die is hier heel mooi!), zijn we nog wat gaan drinken en uiteindelijk beland in een shishatentje om Turks te eten. (I know, niet heel Spaanse-cultuur-verantwoord).

Gisteren en vandaag heb ik vrij van school. Vrijdag had ik een examen wat best goed ging (had trouwens helemaal niet door dat het meisje naast me alles van me heeft overgeschreven haha), en morgen ga ik verder met niveau 2 (ongeveer A2).
Gistermiddag heb ik even gekeken op ‘Mercado del Libro’, een tweedehandsboekenmarkt die elke dag gehouden wordt. Was heel leuk, allemaal supermooie oude boeken over van alles en nog wat, van complete encyclopedieën tot boeken van Agatha Christie en van boeken over filosofie tot de boeken van Dan Brown. Wel bijna allemaal in het Spaans, maar ik heb een leuk Engels boekje uit 1948 gevonden met allemaal columns over een Engelsman in Amerika, heel grappig!

Op de foto hieronder zie je een kraampje, daarvan stonden er zo'n twintig bij elkaar en dan nog tafels met boeken erop uitgestald. Veel keuze dus!

Als ik wat beter Spaans kan, ga ik zeker nog eens terug om een mooi Spaans boek te kopen, maar tot die tijd vermaak ik me prima met de Spaanse Glamour en Cosmopolitan die ik hier heb gekocht. Met een woordenboek erbij snap ik het wel, maar het gaat nog echt op tempo nul haha, moet nog zoveel woorden opzoeken! De tijdschriften zijn wel heel goedkoop hier trouwens; 1,80 voor de Glamour in plaats van 3 euro in Nederland, dus dat is fijn. (:

Oh en nog zoiets aparts: hier op straat kom je om de haverklap schoenpoetsers en straatvegers tegen! Nouja, de schoenpoetsers alleen in de drukke straten, maar de straatvegers werken hier zelfs om 11 uur ’s avonds nog!

Maar ik ga maar eens stoppen, moet de hond nog even uitlaten en daarna Adriana ophalen van school!

Liefs, Rozemarijn

Reacties

Reacties

Herman

Rozemarijn,
Leuk wat je allemaal meemaakt (en je beschrijft het ook heel leuk). Dus in Spanje kennen ze ook echt rotweer. Die truc van "op de lijst van Carlos staan" moet je ook in Nederland maar eens proberen (bij zo'n dure tent).
Groeten en veel plezier daar in het verre Spanje
PS Merk je nog iets van de crisis?

Rozemarijn

Hoi Herman! Dankjewel haha (:
En ja, je merkt hier zeker iets van de crisis! Heeel veel bedelaars, lange rijen voor de loterijwinkels (iedereen wil meedoen), lange rijen voor het ministerie van sociale zekerheid en werkgelegenheid, veel demonstraties en de moeder van mijn gezin (ze is lerares op een universiteit) heeft te horen gekregen dat ze minder gaat verdienen. Merk er hier dus veel meer van dan in Nederland...

Liefs, Rozemarijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active